Lussebak! <3

Ikväll har jag sysslat med det här:
















Det blev både lussebullar med pärlsocker och utan något alls, bäst så tycker jag. Gillar inte de med russin i.



Lussebullar

30 st

50 g jäst
150 g smör
5 dl mjölk
3 pkt saffran (+ 1 sockerbit)
250 g kesella lätt (1%)
1,5 dl socker
1/2 tsk salt
16-18 dl vetemjöl

Russin
Ägg till pensling

Smält smöret, häll i mjölken och värm till 37 grader. Smula ner jästen i en degbunke, häll på lite av mjölken och rör om tills jästen har löst sig. Stöt saffranet tillsammans med en sockerbit i en mortel. Tillsätt kesella, socker, salt, saffran och resten av degvätskan i bunken. Arbeta in mjölet och knåda degen i 5-10 minuter. Degen ska vara lätt kladdig men ändå arbetsbar. Låt jäsa under bakduk i 40 minuter.

Knåda ihop degen och dela den i mindre delar. Forma lussekatter och lägg på bakapappersklädd plåt, tryck i russin och låt jäsa under bakduk i 30-40 minuter.

Pensla med ägg och grädda i 250 grader, 6-8 minuter.


Dom blev jättegoda! :D

Kommentarer
Postat av: Mammi

Vad bra lussekatterna blev ! och det var på tiden med pengarna.

2009-12-09 @ 12:34:53
Postat av: marie

Vilka fina lussebullar!! Vilken husmor du är!

2009-12-09 @ 14:24:19
Postat av: viktoria

Ja visst är jag det! :D Det är så roligt att baka.

2009-12-09 @ 14:27:43
URL: http://viktoriasiden.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag fattar inte att du orkar:P haha du skulle komma ner till mig i skåne och laga mat åt mig istället:P

jag tycker det är astråkigt;) men de ser riktigt smaskiga ut! det vattnas i munnen!

2009-12-09 @ 22:33:03
URL: http://stinnerholm.blogg.se/
Postat av: jonna

haha jadu sen jag flyttade själv blir det inte mycket bakning för tiden finns inte.. så du får gärna komma till mig med vicki ;)

2009-12-10 @ 16:52:35
URL: http://xjna.blogg.se/
Postat av: viktoria

Haha ;) När jag flyttade hemifrån så fick jag plötsligt så mycket tid att jag kan baka flera gånger om dagen om jag skulle vilja det ;) Men nu blir det annat då jag börjar jobba efter jul :)

2009-12-10 @ 22:44:21
URL: http://viktoriasiden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0