Cupcakes

Viktoria bakar cupcakes för första gången. :)

Trodde de skulle bli snyggare, men ganska fina blev dom ändå. Jag gillade inte smaken på frostingen, det blev för mycket sån smak för mig, men den har fått bra betyg. Smaken är som baken. Men enligt mig så ser dom godare ut än vad dom är. :)












Receptet:

Kladdkaksmuffins
Till ca 15 muffins behövs

2 ägg

2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
0,5 dl olja
1 dl ljus sirap
2 dl vetemjöl
1 dl kakao
1 tsk bakpulver
1 nypa salt
100 g mörk choklad (gärna med 70 % kakaohalt)

Vispa ägg och socker vitt och pösigt.
Smält smöret, häll i olja och sirap, blanda det med äggsmeten.

Blanda vetemjöl, kakao, bakpulver och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.
Smält chokladen och blanda ner den i smeten.
Fyll muffinsformar till 2/3 med smet.
Grädda i 175 grader i mitten av ugnen 12-15 minuter.
Muffinsen sjunker ihop i mitten när de tas ut ur ugnen.


Vitchokladfrosting/glasyr
Till ca 15 muffins

  • 200 g vit choklad
  • 200 g Philadelphiaost, färskost naturell

Så här lagar du Vitchokladtopping topping frosting med vit choklad:

  1. Bryt den vita chokladen i bitar och lägg i en bunke. Smält i mikro och rör då och då. Eller smält i ett vattenbad (i en skål över kokande vatten). Ställ den vita chokladen åt sidan att svalna till lite över rumstemperatur.

  2. Rör osten krämig i en skål och rör ner den mjuka vita chokladen.

  3. Ställ in vitchokladtoppingen och låt den stelna i kylen.

  4. Bred toppingen över bakverket när det har svalnat med en slickepott.

Kommentarer
Postat av: Mammisen

Vad god de ser ut! Vi hade trevligt igår och jag knäppte mycket kort :) saknade dig.

2010-01-17 @ 11:04:45
Postat av: jessica

mmm smaskigt=)

2010-01-17 @ 12:07:07
Postat av: Anonym

Jag skulle bara säga att din blogg är bra,jag gillar den faktiskt:D Jag har också en blogg,men den är inte så lik din blogg.Men jag tror du skulle gilla den faktiskt :) Jag hoppas det alf.



kram / http://housebunny.blogg.se

2010-01-17 @ 14:39:09
Postat av: Freddie

HAHAHHAHAHAHA ! Bakbloggen? :P Satt just och sa till angelica att jag störde mig på bakande bloggare haha :P

2010-01-17 @ 21:51:33
Postat av: viktoria

haha ;) struntar jag i, då får du sluta läsa, för jag tänker inte sluta baka ;D

2010-01-18 @ 08:34:21
Postat av: lina

dom har ju sjunkigt ner, haha dom ska vara uppåt du måste ha gjort något fel :P

2010-01-27 @ 16:23:22
Postat av: viktoria

men lina det är ju kladdkaka i muffinsformar ;) den sjunker sådär då man tar ut ur ugnen, står till och med i receptet att den gör det ;) om de hade vare ett muffinsrecept så hade jag ju misslyckats lite ;)

2010-01-29 @ 10:45:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0