Torsdag igen.. min palthistoria

Veckorna går fort nu! :) Den här veckan har bara rusat förbi hittills. Måndags klev jag upp i tid och var beredd på att åka och jobba då pappan ringde och berättade att pojken var sjuk och att han var hemma från jobbet med honom även på tisdag. Men eftersom han var på bättringsvägen så bestämde vi att på onsdagen skulle jag vara hemma med honom en dag så han fick vila från dagis en extra dag. Och så blev det, så igår var jag där redan klockan 8 och tog hans om pojken fram till 17 som vanligt :) Det var roligt att det gick så bra, roligt att få "träna" att ha hand om ett barn en hel dag så man får känna på det lite. Det är ju inte samma på dagis, då är man fler vuxna och har inte hand om ett barn exakt hela tiden, utan där växlar det ju. Trodde att dagen skulle bli lång då vi skulle vara hemma en hel dag med varandra, men det gick fort!

Först lekte vi med hans lilla kassapparat, låtsasmat och massa köksgrejer, riktigt roligt faktiskt! :D Sen byggde vi lego, som jag också gillar att göra! Sen var de lägga pussel som gällde.. ja en hel del lek fram till lunchtid då vi åt lasagne. Sen var de dags för lilla pojken att sova en stund, han var riktigt trött. Så då bäddade jag ner honom i vagnen och ställde ut den i snöstormen som va här igår! :o Men jag såg till att vagnen stod under tak och i lä så mycket som möjligt. Han somnade direkt och jag gick in och satte mig vid datorn lite.

Den där babyvakten prasslade till lite nu och då och jag fick för mig att gå ut och kolla varje gång. Gick säkert ut 5-6 gånger totalt, men det var ju bara blåsten som gjorde att det prasslade. Typiskt:p Lite smånojig att han skulle ligga vaken och vara ledsen för att jag aldrig hämtar honom. Så de va därför jag gick ut gång på gång även fast han sov hela tiden. Två timmar tror jag han sov, sista gången jag gick ut och kollade så var de som att han var påväg att vakna så bara jag tittade på honom några sekunder så öppnade han ögonen. :)

Då gick vi in och tittade lite på barnprogram på tvn.. å sen kom yngsta tjejen hem från skolan med en kompis. Då satte vi oss tillsammans med dom och åt mellis :)

Sen var de lite tv igen, och busade lite, tittade på traktorn som plogade gatan utanför.. å sånt.

Vid halv 5 började jag förbereda för middag, vi skulle äta palt! Jag berättade för pappan att jag aldrig hade ätit det förut, så det skulle bli spännande! Visste inte ens hur det såg ut :D Men det var mycket godare än vad man kan tro! Mums! Jag tycker att själva ordet Palt låter rätt äckligt annars faktiskt.. som nån "gamm-mat" ;)
Men de var ju gott, påminde lite om potatisbullar, fast det var mycket godare! Svårt att beskriva. Det ser inte så gott ut heller, men dom som inte har smakat borde göra det :)
Jag stekte palten i jättemycket smör, för de skulle man tydligen ha, smöret sugs in i palten så man får fylla på lite i stekpannan hela tiden. Pappan sa att om man gör palt på riktigt sätt så kokar man den, de har jag svårt att tänka mig är gott.

Sökte på Palt å fick fram det här:
"Palt är en maträtt som tillhör den traditionella svenska husmanskosten, mest förekommande i Norrland.

I norra Sverige tillagas palt av rå, malen (eller finriven) potatis, som blandas med mjöl och salt till en någorlunda hård smet. Av denna smet formas runda bollar (paltarna) som fylls, oftast med fläsk men även andra fyllningar förekommer. Paltarna kokas i rikligt saltat vatten. Det går även att göra platta paltar utan fyllning, dessa kallas flatpalt. Palt görs oftast på enbart vetemjöl då oftast benämnd "pitepalt". Men även en blandning av vete och korn- eller rågmjöl förekommer ofta i västerbotten då kallad "grå palt" Det finns ett flertal varianter på recept för palt."

Jag tror vi åt palt som var gjort av vetemjöl, för den hette pitepalt iallafall, men de var fläskfyllning i. Det var gott, då behövde man inte ha bacon till. Dom är formade i bollar. Hm, nu pratar jag som att ingen borde veta vad det är för mat, men jag visste ju inte så. ;)

 

Jaja, nu är det dax för mig att åka iväg och jobba igen :)


Kommentarer
Postat av: Ingrid

Vad duktig du är med lillkillen! Han tycker säkerligen lika mycket om dig, som en viss liten kille i Stenungsund gör...

När vi träffades på Skypen i tisdags så sa han (direkt han fick se mig) FARMOR DU FICK INTE LÄMNA MIG HÄRHEMMA !!! Vi har idag, bokat o betalt flygbiljetter ner den 7/5 -13/5 så vi får vara med på Noels 3-årsdag!

Ang. palten, försök få Andreas att förstå hur gott det är! Förr kokade jag palt ganska ofta o det som blev över stekte vi dagen efter ( Jättegott!) Lingonsylt o bacon (el. fläsk) till...

Jag gör palten på hälften rå potatis o hälften kokt potatis + kornmjöl och rågmjöl. De blir grå i färgen o ser inte så smakliga ut ...men skenet bedrar!

Kramisar svämmo

2010-01-28 @ 23:41:33
Postat av: Ingrid

glömde säga att jag brukade baka frallor på paltspadet ( som palten kokat i), men det var på den tiden då man var ung o energisk....Vart tog den vägen???

2010-01-28 @ 23:44:50
Postat av: Sara/Mammis

Ingrid!!!!det finns kvar där inne och du kan säkert plocka fram det igen :) låter som mig, ta reda på allt och trollar ihop något ätbart. Viktoria...du är som gammel mat du!!! Vad bra att dagen flöt på och att det går så bra för dig :)

2010-01-29 @ 08:34:16
Postat av: viktoria

Tack Ingrid, det är bara jätteroligt och mysigt att få rå om någon liten sådär ibland. :)



Haha, vad rolig han är Noel :) Oj, det måste ha känts i hjärtat då han sa sådär till dig. Förstår att ni vill träffa honom så mycket som möjligt :)



Jag berättade för Andreas att jag hade ätit palt å han sa bara direkt "Usch vad äckligt".. fast han erkände att han hade tyckt om det lite då han var mindre, men en dag bara slutade han! ;)



Ja, skenet bedrar verkligen kan man säga!



Du kan nog leta fram den energiska Ingriden som bor i dig igen tror jag ;) bara nån gång ibland iallafall :)

2010-01-29 @ 10:52:36
Postat av: Ingrid

ha,ha,ha...hur ska jag tolka det sista? Vad hemskt om du har upplevt mig loj o lat...usch. Jag känner att jag har den sidan oxå...

Lite får jag väl skylla på min sjukdom kanske, är fruktansvårt trött o orkeslös i perioder...(hypothyreosen fick jag då jag fick mitt första barn o gick med den obehandlad tills jag var 38 år!)

Sara, jag tror att du är mycket duktigare än mig på det där med matlagningen o att trolla ihop ngt..

2010-01-29 @ 11:47:45
Postat av: viktoria

Tänkte bara på det som du skrev innan "men det var på den tiden då man var ung o energisk"

Det var därifrån jag fick det, så få inte för dig att jag tycker du är lat. :)

2010-01-29 @ 19:22:32
Postat av: jonna

jag hade dött om de var jag som skulle äta palten som sög åt sig fettet! haha

2010-02-02 @ 21:49:07
URL: http://xjna.blogg.se/
Postat av: viktoria

Men de va gott:D å ja är inte rädd för fettet, jag gillat ;) hihi

2010-02-02 @ 22:42:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0