Limekyckling och "köksbygge"!

Andreas är slut för ikväll, nu hör jag bara snark där borta från soffan ;)
Vi åt "Limekyckling" till middag idag, det var mitt initiativ och jag blev ganska förvånad att Andreas lät sig lita på mig och knappt ens synade vad jag hade i då jag lagade maten.
Resultatet blev ett klart "G"! ;) Men jag tror jag överdrev lite med allt möjligt och följde inte receptet helt, vilket jag nog borde ha gjort den här gången. Det blev nästan för mycket smak, det brukar ju alltid vara så att man följer receptet och sen är man inte nöjd efteråt, utan vill krydda mer! Så jag tänkte att jag skulle slippa göra det ikväll å körde på med lite extra på en gång. Men nu vet jag till nästa gång jag gör den. Här är receptet :

En lättlagad kycklingrätt som smakar gudomligt. Perfekta fredags maten. Passar bra till ris.

Du behöver:

4 kycklingfiléer
I lime
1 dl ljummet vatten
½ -1 hönsbuljongtärning
2-3 dl creme fraiche
I tsk soja
3 msk flytande honung
Salt och peppar efter smak


Tillagning

  1. Skala limen med potatisskalare utan att få med det vita. Skär skalen i tunna strimlor.
  2. Dela filéerna på längden och stek dem ca 5 minuter på var sida.
  3. Lägg över dem i traktörpanna eller annan vid stekpanna. Salta och peppra, strö över limestrimlorna och droppa limesaften över.
  4. Vispa ihop varmt vatten, buljongtärning, soja, honung och cremefraiche och häll över kycklingen.
  5. Låt småputtra under lock 5-6 minuter. Garnera med persilja.

Nu till köksbygget ;)

Vi hade en uppgift i kursen jag går i att bygga ett rum i vårat hem av en så kallad "kapa-skiva". Vi skulle bygga i skala 1:10 och det är jag glad för, för då kunde jag till och med "räkna" ut själv vad det skulle lbi för mått. :D (var ju bara att sätta "," innan sista siffran) Blev nästan stolt att jag klarade av det helt själv! Med mina mattekunskaper borde man nog bli det, haha!

Här är iallafall bilder på mitt bygge:

i uppgiften var de golv och väggar vi skulle "göra om" så därför är det lite olika varianter på bilderna.

Kommentarer
Postat av: Hella

HAHA shit va verkligt det ser ut! HAHAHA fattar ej hur du fick till det så bra på den där fjuttytan! :D Bra jobbat pix! (Y)

2010-03-20 @ 22:12:56
URL: http://helenaromby.blogg.se/
Postat av: viktoria

Tack :D Det vara bara så kul så jag pillade på tills jag inte orkade mer :D hade jag haft ork så hade jag nog till och med börjat göra alla pyttesmå detaljer! Men de var ju inte med i uppgiften så:p

2010-03-21 @ 10:30:46
Postat av: mammi

Vilket pyssel, det tog nog lite tid kan jag tro. Kycklingen lät god och mamma är riktigt stolt över dig <3

2010-03-22 @ 14:00:09
Postat av: Ingrid

Kycklingen blev jättegod! Både Hasse o jag blev stormförtjusta i den. Tack för receptet!

Vi hade dock ingen lime hemma utan använde oss av citron istället.

Vi har fått en ny favoritmaträtt!

2010-03-22 @ 14:04:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0