Min faster

Oj, nu har klockan hunnit ticka över tolvslaget. 5/11 skulle det vara skrivet.

För 50 år sedan fick min farmor och farfar en dotter, som gick bort i cancer för snart 5 år sedan. Så jag var dit ikväll och tände ett ljus på min fasters 50års dag. Jag och Andreas letade i 20 minuter i mörkret efter gravstenen, och vi var tvungen att lysa med lampan på mobilen för att kunna se nånting överhuvudtaget. Graven med mest ljus av alla var det, om vi ändå hade vetat det, fast det borde jag såklart ha förstått! Säkert hälften av alla gravar hade ju också tända ljus eftersom det är allhelgonahelgen, så det var väldigt mysigt på kyrkogården i mörkret när alla ljus lyste.
Efter jag tänt ljuset och stått och tänkt på henne så åkte vi hem, och då jag kommer in genom ytterdörren så spelades det hög musik uppifrån Antons rum, jag tänkte inte på vad det var för låt först. Men sen slog det mig att det var precis den låten som spelades på hennes begravning! ”James blunt - goodbye my lover”. Fick rysningar!
Gick upp till Antons rum och frågade : Visste du om att faster Elisabeth skulle ha fyllt 50 år idag? Och att jag och Andreas just kommer hem från att ha varit på hennes grav och tänt ljus? Anton: Nääe..… passande låt.
Vi båda tyckte det var lite läskigt. Det kändes som ett tecken.


Jag önskar så mycket att vi hade fått fira din födelsedag tillsammans med dig idag, med massa skratt. Men istället satte jag ett ljus vid din gravsten, som många andra. <3 Har tänkt på er Maja, Ida och Göran idag. Men framför allt på hur jag minns Dig faster, du hade en stark och absolut inte blek personlighet, skrattade mycket och spred glädje. Hade en stark vilja och drivkraft, var mycket bestämd och full i liv. Jag hör ditt skratt än idag, utan att anstränga mig för att komma ihåg det. Och det här kanske kommer låta konstigt men jag minns dina goda chokladkakor som var mina absoluta favoriter, som du bakade på alla era födelsedagar. Sista gången jag såg dig glömmer jag aldrig. Du låg där i sängen och tog min hand när mina tårar rann nerför min kind och sa något till mig som jag än idag undrar över vad det var, jag antar att jag hade svårt för att höra och ta in nånting då. Men jag tror ändå att jag förstår vad hon menade av att bara titta på henne.

Faster Elisabeth Sidén <3

Kommentarer
Postat av: Mammi

Nu rinner tårarna på mamma <3 kommer att sakna faster i hela mitt liv.

2010-11-06 @ 14:11:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0